Dieta in diabetul zaharat de tip II

Dieta in diabetul zaharat de tip II:

Legumele si fructele oleaginoase

Legumele, in special cele care se consuma proaspete, trebuie sa faca parte din dieta zilnica a oricarei persoane si nu doar din dieta zilnica a diabeticilor.
Sunt recomandate legume consumate crude, in salate, rase ori taiate la cutit/robot – dupa consistenta lor:
Morcovi;
Telina;
Sfecla rosie (cruda sau daca e coapta-cantitati mici)
Radacinoase albe (radacina de patrunjel, radacina de pastarnac, ridiche);
Castraveti;
Rosii;
Ardei de orice fel, kapia, rosu, iute, gogosar, etc;
Verdeata de orice fel: marar, patrunjel, rozmarin, busuioc verde, busuioc rosu, cimbru, rucola, valeriana, spanac, baby spanac, menta, praz, etc.
Ceapa, ceapa verde, ceapa rosie;
Usturoi;
Napi, frunze;
Ciuperci de cultura consumate crude, in salate;
varza si alte crucifere: broccoli, conopida, gulie, varza de Bruxelles, sparanghel, varza rosie, etc.
germeni de legume sau cereale;
Dovlecei cruzi in salate (au gust dulce si indice glicemic mic)
Atentie: NU se va pune ulei la salate( sau se pune extrem de putin ulei extravirgin) insa uleiul poate fi inlocuit cu seminte – acestea se pun primele in bolul de salata si pe masura ce tocati restul legumelor, acestea se inmoaie si devin delicioase. Puteti folosi amestec de seminte de dovleac, seminte de floarea-soarelui, de chia, de in, de canepa decorticata,, miez de nuca necopt, alune necoapte – semintele fiind in mod anume indicate celor care sufera de diabet zaharat de tip II. Semintele sunt esentiale in protectia sistemului nervos si a nervilor periferici, despre care stim ca diabetul ii afecteaza, ducand la aparitia neuropatiilor.
Semintele se vor consuma intotdeauna CRUDE!
Coapte sau prajite ori folosite sub orice forma care presupune preparare termica - semintele devin din medicamente otravuri!
Atentie – la diferenta intre legume crude vs. legume fierte
Legumele crude, ca cele din lista de mai sus, au un indice glicemic mic si pot reprezenta 60-70 % din cantitatea de alimente consumate zilnic de catre un pacient diabet.
Deci legumele proaspete sunt predominante in dieta diabeticului.
Fierte insa, aceste legume isi modifica indicele glicemic si pot deveni contraindicate in diabet. De exemplu un morcov romanesc are un indice glicemic de aproximativ 15 daca este consumat crud, dar daca fierbem morcovul, acesta va avea un indice glicemic in jur de 55! Asadar morcovul fiert ar trebui consumat mai rar de catre
pacientul diabetic, la fel si alte legume fierte precum cartofi piure sau copti, telina, pastarnac, etc.
In salata de “albituri” rase, cu morcov si eventual verdeata, puteti adaunga putin otet balsamic sau iaurt proaspat ori lamaie pentru un gust delicios. NU puteti folosi maioneza si niciun alt tip de sos care contine ulei. Desi este adesea recomandat uleiul extravirgin, totusi diabeticul, mai ales cel supraponderal, ar trebui sa consume cu foarte mare atentie uleiul. Puteti consuma insa masline.

Grasimile

Grasimile trebuie evitate cat mai mult, uleiul folosit cat mai rar in salate sau mancaruri, ciorbe etc. Daca se poate, nu folositi deloc, chiar daca aveti in casa ulei extravirgin. Evitati de asemenea preparatele care nu se pot gati decat cu ulei.
In privinta altor alimente bogate in grasimi, este recomandat sa evitati consumul de cascaval, alimente care contin ulei, unt, margarina, smantana, sau a carnurilor din comert care sunt injectate. Este recomandata carnea BIO – sunt destui producatori pe piata romaneasca. Carnea de curcan este cea mai recomandata, apoi cea de peste, pui, fructe de mare. Carnea de porc- maxim o zi-doua pe saptamana si cantitati rezonabile.
Oul este recomandat la cateva zile, dar nu mai mult de 6 oua pe saptamana (atentie si la alte preparate care contin ou).
Puteti consuma:
Carne de curcan, de pui din pasari crescute ecologic, carne de peste, fructe de mare;
Branza de vaca, urda;
Lapte proaspat;
Ou ocazional;

Fructe oleaginoase si seminte – sunt recomandate, acestea fiind surse bogate de “uleiuri”, de acizi grasi omega 3 si omega 6

Cerealele

Cerealele sunt recomandate sub forma de fulgi bio, ca fulgii de orz si ovaz in special – aceste cereale au un indice glicemic mic. Este de preferat sa evitati sau sa consumati ocazional fulgi de porumb sau de grau.
Painea va fi consumata cu mare atentie, de preferat nu mai mult de o felie la masa. Pentru cei care reusesc, painea poate fi exclusa total din alimentatie.
Prajiturile, pastele si alte alimente care contin si faina, foietajele – consumate absolut ocazional. Daca totusi doriti paste (dar nu mai des de o portie la 2 saptamani), incercati pastele de casa, integrale 100% si consumati-le dupa ce se racesc si nu calde. Este o veste proasta pentru iubitorii de produse de panificatie, insa diabetul nu este prieten deloc cu “fainoasele”. Dupa ultimele cercetari pastele integrale dupa ce au fost fierte, daca sunt consumate reci au indice glicemic foarte mic, mult mai mic decat painea sau mamaliga. Amidonul nu se poate elibera daca pastele sunt consumate reci.

Fructele

Cele mai indicate fructe sunt: fructele de padure (zmeura, afine, coacaze negre, mure, dude, fragi, capsuni, merisoare, catina, goji ), kiwi, cirese, visine, grapefruit, mere. Atentie mare la grapefruit in special pentru cei care iau regulat medicamente alopate deoarece consumul regulat de grapefruit inactiveaza citocromul P450 care va creste riscul de accidente vasculare.
Daca este vorba despre pepene sau fructe mari, nu se vor consuma decat sub forma de felii: o felie/zi. Desi contin fructoza si alte zaharuri, totusi fructele sunt foarte bogate atat in vitamine si antioxidanti, cat si in enzime si alte substante specifice, benefice sanatatii, drept pentru care fructele nu ar trebui excluse din alimentatie. Variati fructele de la o zi la alta.
Fructele foarte dulci se vor consuma ocazional: struguri, pere, pepene, portocale, prune, etc.

Alte surse de carbohidrati

Cartofii, orezul, fainoasele, zaharul si orice aliment care contine faina sau zahar (atentie si la sosurile bogate in zahar, la iaurturile care contin zahar – cititi eticheta produselor) trebuie scoase din alimentatie, cel putin pana la un nivel acceptat al glicemiei.
Zaharul va fi inlocuit cu indulcitor din stevie sub forma de tablete sau picaturi. La pofte mari, ocazional, puteti alege un sortiment de dulceata, ciocolata cu 80% cacao sau biscuiti – sortimente speciale pentru diabetici, indulcite cu indulcitori artificiali.
Sucurile din comert vor fi evitate, acestea contin zahar si multe substante chimice de sinteza care se pot depune pe artere si care distrug bacteriile bune de pe intestine.

Exemple de meniuri zilnice in regimul pentru diabet:

FOARTE IMPORTANT: nu se va manca mai mult de un singur fel de mancare la masa, chiar si antreul este considerat un fel de mancare. Cu cat mancam mai mult la masa, cu atat pancreasul este “biciuit” in secretia de insulina, iar un diabetic nu ar trebui niciodata sa aiba mese copioase. Mai degraba 5-7 mese mici pe zi, decat 3 mese consistente.

La micul dejun se poate consuma, la alegere intre:
Branza cu ardei si rosii ori branza cu castraveti sau alte legume. Fara paine;
Un pahar de lapte;
Un pahar de iaurt cu fulgi de orz si ovaz;
Un ou cu legume crude – oul fiert si NU prajit.
Un gratar (carne pe grill, la aburi si NU gratar cu lemne sau carbuni) cu legume proaspete crude, rase ( gen morcov, sfecla rosie, castravete, praz, rucola, baby spanac, etc)
Masline cu branza si legume proaspete;
Peste marinat;
O salata de cruditati cu seminte, cu branza sau peste, fructe de mare, eventual acrita cu lamaie.
Se poate bea o cafea neindulcita, un ceai neindulcit sau apa, bauturi probiotice: kefir, kombucha, socata, zeama de muraturi, iaurt de baut, lapte batut, limonade cu busuioc sau /si menta foarte utile pt oamenii foarte stresati, etc..

O gustare:
- Fie cateva seminte, fie un iaurt sau o salata de cruditati

Masa de pranz:
Fie o portie mare de ciorba de legume sau supa (fara ulei, taitei, cartofi, orez, gris);
Fie un gratar cu salata de cruditati;
Ciuperci umplute cu branza, coapte pe gratar sau la cuptor;
Ardei copti cu usturoi si un gratar;
Vinete coapte, dovlecei, etc pe grill – nu salata de vinete, care contine ulei;
Mancarica de mazare, de fasole verde, de linte, de naut, de castraveti murati, de masline etc.;
Humus (cu seminte, dar fara ulei);
Mancare de ciuperci (nu ciulama, care contine faina);
Supa crema de ciuperci sau de legume, supa de ceapa etc.
Mancare de broccoli, de conopida, de varza – fara ulei! ( la cuptor, la abur )

Gustare:
- Un fruct sau o leguma cruda sau o salata, un iaurt, o lingura de seminte crude etc.

Cina:
- Se prefera preparate calde si usoare, cum sunt supele/ciorbele sau mancarurile calde. Puteti alege si un preparat din lista celor indicate la masa de pranz.
- Branza de vaci cu iaurt, fructe de padure si nuci.
Ideal ar fi sa nu consumati paine.

Sursa: Natura Consult Medica - FB

Autor: Dr. Ovidiu Oroian

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Languages